Saturday, June 4, 2011

Peroleh 8A Ke Atas Dapat Tajaan Mara.



Mohd. Shafie Apdal (kanan) beramah mesra dengan para penerima anugerah selepas merasmikan sambutan Hari Pendidik Mara 2011 di PICC, Putrajaya, semalam.


PUTRAJAYA 2 Jun - Semua pelajar cemerlang Bumiputera lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang mendapat lapan A ke atas akan mendapat tajaan Majlis Amanah Rakyat (Mara) walaupun gagal dalam sesi temu duga.

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal berkata, pemberian tajaan tersebut akan dikelaskan kepada dua bahagian iaitu tajaan untuk pengajian luar negara dan dalam negara.

Menurutnya, pelajar yang lulus sesi temu duga sahaja akan ditawarkan tajaan mengikuti program ijazah luar negara dan mereka yang gagal pula ditawarkan tajaan melanjutkan pelajaran dalam negara.

"Mara tidak mengamalkan sikap 'pilih kasih', semua pemohon akan diberikan tajaan mengikut kemampuan masing-masing. Bagi mereka yang gagal dalam sesi temuduga, kita tetap tawarkan tajaan melanjutkan pelajaran di dalam negara dan terpulang kepada mereka untuk terima atau tidak," katanya.

Beliau mengulas rintihan seorang pelajar cemerlang yang mendapat lapan A+ tetapi gagal mendapat tajaan Mara seperti yang disiarkan dalam ruangan Forum, Utusan Malaysia hari ini.

Pelajar terbabit mendakwa dia difahamkan oleh pihak Mara terdapat lebih seratus pelajar cemerlang telah gagal mendapat tajaan untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara.

Menurut Mohd. Shafie, Mara tidak boleh menaja kesemua pemohon melanjutkan pelajaran ke luar negara kerana ia melibatkan kos yang tinggi.

"Justeru sesi temu duga yang dilakukan bertujuan untuk menapis pelajar cemerlang dan mengukur tahap kemampuan pelajar berkenaan. Mereka perlu akur dengan apa yang ditetapkan," katanya.

Beliau berkata, Majlis Amanah Rakyat (Mara) akan mengikut langkah Kementerian Pelajaran memperkenalkan kaedah baru kenaikan pangkat berteraskan kecemerlangan dengan mengkategorikan guru mengikuti empat lapisan jawatan.

Katanya, prosedur kenaikan pangkat baru itu seratus peratus menyamai pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sempena sambutan Hari Guru baru-baru ini.

Menurut beliau, langkah tersebut diyakini mampu memperluaskan kerjaya perguruan dan seterusnya membuka laluan mencapai gred 54 dalam tempoh perkhidmatan selama 25 tahun dengan memenuhi tahap kecemerlangan serta lain-lain syarat ditetapkan.

Sumber: Utusan online.

No comments: